Site Loader

W moich przepisach bardzo często pojawia się kurkuma. Jest to przyprawa szczególnie często wykorzystywana w kuchni indyjskiej jako składnik mieszanki przypraw znanej pod nazwą curry. Kurkuma nie tylko nadaje potrawie orientalnego aromatu ale też służy jako naturalny barwnik – zapewnia bowiem potrawom piękny, intensywnie żółty kolor. Kurkuma to także źródło cennych składników o właściwościach leczniczych.

Oto kilka informacji o tym, dlaczego warto włączać tą przyprawę do codziennej diety.

Kurkumina to substancja o naturalnym działaniu przeciwzapalnym dzięki zdolności hamowania aktywności enzymów odgrywających istotną rolę w produkcji i utrzymaniu poziomu przewlekłego zapalenia w organizmie człowieka. Ponadto posiada właściwości antyutleniające zwalczając wolne rodniki, działa przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo. Ma także właściwości przeciwwirusowe i oczyszczające.

Jakie korzyści może nam dać stosowanie kurkuminy i w jakich sprawdzi się chorobach?

Po pierwsze – choroby układu pokarmowego. Schorzenia takie jak między innymi zespół jelita drażliwego (IBS), choroba zapalna jelit (IBD) czy choroba Leśniowskiego i Crohna rozpoczynają się głównie od stanu zapalnego tkanek wyścielających jelita. Choroby te dają bardzo uciążliwe objawy jakimi są przewlekłe biegunki lub zaparcia spowodowane zmniejszeniem perystaltyki jelit. Zmniejsza się też zdolność organizmu do wchłaniania substancji odżywczych co jest przyczyną niedożywienia, niedokrwistości i utraty masy ciała. Kurkumina może w tym przypadku działać przeciwzapalnie i wpływać korzystnie na proces leczenia – zmniejszenie dolegliwości i poprawa jakości życia ma też ogromny wpływ na naszą psychikę, choroby układu pokarmowego są bowiem bezpośrednio związane z ryzykiem zapadania na depresję.

Po drugie – choroby zwyrodnieniowe stawów. Te schorzenia rozwijają się w wyniku zaburzenia jakości i ilości chrząstki stawowej odpowiedzialnej między innymi za prawidłową amortyzację ruchów naszych stawów. Skutkuje to uszkodzeniami stawów i dotyka najczęściej kręgosłupa, kolan, bioder oraz stawów rąk i stóp dając uciążliwe dolegliwości bólowe i uniemożliwiając prawidłowe działanie układu ruchu. Kurkumina i w tym przypadku zmniejsza stan zapalny, który nasila dolegliwości.

Kurkumina ma też wpływ na prawidłowe funkcjonowanie naszej wątroby, zwiększa rozpuszczalność żółci w naszym organizmie a tym samym pomaga w zapobieganiu powstawania kamieni żółciowych. Ponadto kurkumina zwiększa zdolność wątroby do usuwania toksyn poprzez stymulację enzymów takich jak np. transferaza glutationu, która odpowiada za detoksykację kancerogenów.

Kurkumina ma też istotny wpływ na rozwój i hamowanie chorób nowotworowych – może zmniejszyć angiogenezę czyli wzrost nowych naczyń krwionośnych w nowotworach a tym samym zapobiec rozwojowi unaczynienia komórek nowotworowych i ich namnażania. Wpływa też na zwiększenie apoptozy komórek nowotworowych czyli ich indukowanej śmierci.

Wiele badań wykazuje także, iż kurkumina może być przydatna w profilaktyce cukrzycy oraz pomagać w hamowaniu jej objawów. Poziom cukru we krwi może być bowiem regulowany przez naturalną substancję kurkumy – może zatrzymać wzrost i proliferację komórek tłuszczowych i pomagać organizmowi wrócić do równowagi i prawidłowego metabolizmu.

Kurkumina ma też zastosowanie w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych, łuszczycy i AZS oraz jest stosowana w łagodzeniu skutków alergii.

O prozdrowotnych właściwościach kurkuminy można by napisać wiele osobnych artykułów, powyższe przykłady to tylko zarys dobroczynnych skutków jej spożywania. Warto więc włączyć kurkumę do diety lub też pomyśleć o suplementacji kurkuminy – nie codziennie bowiem stosujemy tę przyprawę w naszym menu.

Post Author: Anna Sternicka